حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ دی , ۱۴۰۳ 27 جماد ثاني 1446 Saturday, 28 December , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6679 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1×
تعامل مدرسه و دانشگاه با مدیریت شهری(۲)
30 شهریور 1402 - 9:59
2
حقوق شهروندی- ۳۰

«حمیدرضا هداوندی» عضو شورای اسلامی شهر شریف‌آباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، به مناسبت قرار گرفتن در ایام آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‎ها، درباره «تعامل مدرسه و دانشگاه با مدیریت شهری» نوشته که بخش دوم است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.

پ
پ

به گزارش خبرساز ایران، حمیدرضا هداوند که سال‎ها سابقه فعالیت در شهرداری ورامین و شورای شهر شریف‎آباد را دارد، در سی‎اُمین مطلبش نوشته است:

« در دو دهه اخیر، افزایش حجم اطلاعات و به دنبال آن افزایش دانش و سرمایه فکری و لزوم استفاده مؤثر از آن در تصمیم‌های سازمانی، موجب پیدایش اصول و مهارت‌های مدیریتی نوینی به منظور مقابله با چالش‌ها و پیچیدگی‌های محیط پیرامون خویش شده است که از جمله مهم‎ترین آنها، مدیریت دانش شهری است که مجموعه فعالیت‌ها، ابتکارها و استراتژی‌هایی است که سازمان‌ها برای تولید، ذخیره، انتقال و به کارگیری دانش به منظور بهبود عملکرد سازمانی به کار می‌برند.

مدیریت دانش می‌تواند با تقویت شاخص‌های توانمندسازی در سازمان‌های درگیر با مدیریت شهری مثل شهرداری‌ها، آن‎ها را در تأثیرگذاری بیشتر و تقویت مدیریت اثربخش در حوزه توسعه مدیریت شهری یاری بدهد.

پیچیده شدن مسائل شهری، گسترش و دگرگونی زیادی در حوزه توسعه مدیریت شهری به وجود آورده است و امروزه توسعه مدیریت شهری در کشور نیازمند اطلاعات و شناخت میزان تأثیرگذاری هریک از مقوله‌های اطلاعاتی در فرآیند برنامه‎ریزی و تصمیم‌گیری و اداره امور است که به این منظور تلاش در جهت کسب و گردآوری اطلاعات و پردازش آن، در این حوزه بسیار ضروری و مفید است.

مدیریت شهری، شهر را به مثابه بخشی از سلسله مراتب سیستم فضایی و تقسیمات سیاسی و جغرافیایی هر کشور بر اساس مؤلفه‌های مختلفی همچون نوع حکومت، مدیریت، سطح آگاهی، علاقه‌مندی اجتماعی و مشارکت مردم در نظام تصمیم‌گیری و مدیریتی شکل می‌دهد.

مدیریت شهری با هدف اداره مطلوب امور شهر سعی دارد روابط میان عناصر شهری را هماهنگ سازد؛ چراکه شهر مرکز فرصت و محیطی برای ارائه توانایی‌های بالقوه انسانی است و تمرکز روزافزون در نواحی شهری و رشد سریع شهرنشینی در نتیجه مهاجرت و نیز افزایش طبیعی جمعیت شهر، مشکلاتی را در ارائه خدمات متناسب با میزان افزایش نیازهای شهری به وجود آورده و یکی از موانع اصلی اجرای وظایف و ارائه خدمات شهری به شهروندان تلقی می‌شود.

این امر، همزمان با عدم رغبت مردم برای مشارکت در فعالیت‌های عمران شهری، که تا حد زیادی ریشه در شیوه نظام اداری متمرکز دارد، از جمله عواملی است که توانایی مسئولان را در تأمین نیازهای شهری با مشکل مواجه می‌سازد و اینجاست که نقش دانش مدارس و دانشگاه‎ها در درک و فهم مردم از شرایط حادّ شهری، بروز و ظهور پیدا می‎کند».

ادامه دارد…

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.