حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ دی , ۱۴۰۳ 27 جماد ثاني 1446 Saturday, 28 December , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6679 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1×
لزوم تعامل جدی مدیران شهری با رسانه‎ها و خبرنگاران(۲)
23 مرداد 1401 - 5:59
2
حقوق شهروندی-۱۰

«حمیدرضا هداوندی» نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شریف‌آباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، به مناسبت ایام متعلق به خبرنگاران، درباره «لزوم تعامل جدی مدیران شهری با رسانه‎ها و خبرنگاران» نوشته که بخش دوم است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.

پ
پ

به گزارش خبرساز ایران، حمیدرضا هداوند که سال‎ها سابقه فعالیت در شهرداری ورامین و شورای شهر شریف‎آباد را دارد، در دهمین مطلبش نوشته است:

«رسانه‌ها ابزاری برای تقویت مدیران شهری در ایفای وظایف خود با مشارکت خبرنگاران هستند که با روش‎های ‌گوناگون می‌توانند زمینه تسهیل مشارکت شهروندان و همکاری آنها برای اداره بهتر شهر را فراهم و تقویت کنند.

این مشارکت نیز تسهیل نمی‌شود، مگر با ذکر منافع و محاسنی که برای شهروندان خواهد داشت و در رسانه‌ها باید بر فواید ملموس و ناملموس «تعامل و همراهی و همفکری مدیران شهری با مردم» تأکید شود.

مشارکت تسهیل نمی‌شود، مگر با ایجاد ساختارهای نهادی مردمی و رسانه‌ای که پیگیر منافع تک‌تک شهروندان باشند و درباره میزان تأمین این منافع به آن‎ها گزارش بدهند و خواستار انتقاد و پیشنهاد بشوند.

مشارکت تسهیل نمی‌شود، مگر با کمک به شهروندان، تا برای حل مشکلات خود در محیط شهری بتوانند واکنش مؤثر، قوی و فراگیر نشان دهند؛ کاری که اکثر مردم به آن تمایل دارند و اگر شرایطش فراهم شود، هیچ مشکلی برای نقش‌آفرینی در آن نخواهند داشت ولی کمک خبرنگاران و رسانه‎هایشان باعث تسهیل این مشارکت می‎شود.

مشارکت تسهیل نمی‌شود، مگر با یادآوری خبرنگاران و رسانه‎ها به الزام و تعهدی که هرکس نسبت به جامعه شهری خود دارد و مسئولیت‎هایی که باید برای زندگی شهری و بهره‌گیری از امکانات آن تقبل کند.

سرانجام این‎که مؤثرترین راه برای تسهیل مشارکت شهروندان، آگاه کردن مردم از مسائل و ارائه اطلاعات ‌روزآمد، بادقت، متناسب و جامع ازطریق رسانه‌هاست.

مدیران شهری جزو منابع خبری رسانه‌ها هستند، پس باید توانایی شناخت رسانه را داشته باشند؛ تشخیص مواقع درست انعکاس اخبار و اطلاعات و انتخاب رسانه مؤثر، تجزیه و تحلیل اخبار رسانه‌ها در حوزه شهری، توانایی تولید محتوای لازم برای رسانه‌ها در راستای تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی فعالیت‌ها، با تقویت سواد رسانه‌ای در تسهیل این امر مهم، مؤثر خواهد بود.

مدیریت شهری با تعامل بیشتر با رسانه‌ها می‌تواند معضلات شهر را بهتر و سریع‎تر شناسایی و حل کند که البته عصر ارتباطات، پیوست رسانه‌ای شورای شهر و شهرداری در تمامی برنامه‌های شهری را ضروری می داند، چراکه امروز رسانه‌ها و خبرنگاران، جریان‎ساز و محور توسعه شهرها هستند.

و نکته مهم پایانی این‎که پیوند رسانه و مدیریت شهری باید در بالاترین سطح انجام شود تا رسانه‌ها و خبرنگاران، انعکاس‎دهنده واقعی مسائل و مشکلات مردم به مسئولان باشند و سطح توسعه و پیشرفت شهرها را با این پیوند مبارک، ارتقا بدهند».

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.