حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ دی , ۱۴۰۳ 26 جماد ثاني 1446 Friday, 27 December , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6679 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1×
تعامل مدرسه و دانشگاه با مدیریت شهری(۷)
16 آذر 1402 - 23:21
1
حقوق شهروندی- ۳۵

«حمیدرضا هداوندی» عضو شورای اسلامی شهر شریف‌آباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، به مناسبت قرار گرفتن در ایام آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‎ها، درباره «تعامل مدرسه و دانشگاه با مدیریت شهری» نوشته که بخش هفتم است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.

پ
پ

به گزارش خبرساز ایران، حمیدرضا هداوند که سال‎ها سابقه فعالیت در شهرداری ورامین و شورای شهر شریف‎آباد را دارد، در سی و پنجمین مطلبش نوشته است:

«در بخش‎های قبلی، بیشتر به نقش معلمان و دانش‎آموزان برای توسعه و ارتقای شهرها پرداختیم، اما توانمندی‎های اعضای هیئت علمی نخبه و دانشجویان خوش‎فکر و خلّاق نیز نقش تأثیرگذاری در بهبود مدیریت شهری دارند که از آن به عنوان قدرتی علمی در جهت توسعه و پیشرفت شهرها می‎توان یاد کرد.

تعامل دانشگاه و مدیریت شهری، موجب توسعه هدفمند شهر است؛ هرچه تعامل دانشگاه و دانشگاهیان با مدیریت شهری افزایش یابد، مشکلات کمتری در حوزه شهری را شاهد خواهیم بود؛ ایده‎های خلّاقانه دانشگاهیان در حوزه های مختلف شهری می‎تواند گره‎گشای بسیاری از ناهنجاری‎های جامعه باشد.

شهرداری‎ها و شوراهای شهر باید ضمن استقبال از طرح‎ها و پژوهش‎های علمی نخبگان دانشگاهی، آمادگی کامل خود را برای تعامل گستره با دانشگاه‎ها عملیاتی کنند؛ چراکه ارتباط و تعامل شهرداری با دانشگاه و مراکز تحقیقاتی دیگر، همکاری دو سویه‎ای است که مدیریت شهری را برای ارتقای رفاه شهروندی در کلیه حوزه‎ها با کاربردهای مختلف، تشویق و ترغیب می‎کند.

دانشگاه‎ها نیز که وظیفه پرورش نیروی انسانی و تولید علم را دارند، در این بین نیازمند تعامل و پیشبرد کاربردی علم و دانش در سامان دادن به وضعیت موجود شهرها هستند؛ لذا این ارتباطات، به‎طورحتم به افزایش بهره‎وری و توانمندی علمی و اجرایی مدیران شهری منجر خواهد شد.

در این میان باید اذعان داشت که متأسفانه، پیوند جدی بین مسائل و مشکلات شهرها و آموزش و تربیت نیرو در دانشگاه‎ها وجود ندارد و این موضوع نیازمند اصلاح و بازنگری است؛ در دانشگاه‎های ایران، مسئله یادگیری و یاددهی با بحران مواجه شده است و باید بین مدیریت شهری و مدیریت آموزش عالی پیوندی برقرار بشود تا مدیریت شهری، تقاضای اجتماعی برای شهروندان بهتر را از دانشگاه داشته باشد.

شهر مدرن و دانشگاه مدرن، از لحاظ تاریخی در قرن نوزدهم به‌صورت امروزی آن برخاستند و فرایند تکوین و توسعه خودشان را شکل دادند؛ اگرچه از نظر تاریخی، شهرها، تاریخی نزدیک به چهارهزار سال دارند، دانشگاه و آموزش عالی نیز تاریخ طولانی دارد».

ادامه دارد…

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.