به گزارش خبرساز ایران، حمیدرضا هداوند که سالها سابقه فعالیت در شهرداری ورامین و شورای شهر شریفآباد را دارد، در بیست و هشتمین مطلبش نوشته است:
«اولین وظیفه رسانهها در امور شهری اجتماع، بسترسازی در امر مشارکت است؛ اگر بستر کافی و مناسب برای مشارکت وجود نداشته باشد، کارگزاران مدیریت شهری در مراحل بعدی نیز در جلب مشارکت عمومی ناکام خواهند ماند.
متأسفانه اکثر مواقع، شهروندان اطلاع و آگاهی مناسبی از مشارکت یا نحوه مشارکت صحیح و منطقی در امور مهم شهر ندارند؛ یعنی نمیدانند که مشارکت چه فوایدی برای آنها دارد و چگونه در سرنوشت آنها مؤثر است.
رسانهها درواقع، ابزار حسی افراد جامعه و واسطهای انتقال اطلاعات و اخبار هستند که بخش بزرگی از آگاهیها و دانش امروزی ما بهواسطه رسانهها شکل میگیرد؛ رسانههای گذشته و جدید، مانند مطبوعات، سایتها و خبرگزاریها، رادیو، تلویزیون، شبکههای اجتماعی و… نقش گستردهای در همه شئون حیات اجتماعی بشر دارند.
بهرهگیری از رسانهها در همه سطوح و در همه موقعیتها میتواند زمینهساز رفع بحرانها، در راستای هدایت و راهنمایی، آموزش و خبر، تفریح و تبلیغ باشد؛ مسئولیتپذیر کردن شهروندان، افزایش مشارکت مردم در تأمین هزینههای شهری، پویایی و زنده نگهداشتن حیات شهری از طریق اطلاعرسانی بهموقع موضوعات مبتلابه شهروندان، حل مشکلات زیستمحیطی شهری نظیر آلودگی هوا، حل مشکل ترافیک، حل معضلات مربوط به تراکم جمعیت در برخی مراکز خاص شهری، حل چالشهای مدیریت شهری از طریق ایجاد شهر الکترونیک، شبکهای کردن مناسبات بهعنوان یکی از اجزای مدیریت شهری و… تنها بخشهای مهمی از تعامل دقیق و وسیع رسانه و مدیریت شهری است.
آنچه درنهایت مورد تأکید است، شبکهسازی ارتباطی مناسب، از طریق رسانهها برای پاسخگویی به نیازهای شهری در جهت رفع مشکلات است؛ اما شهرداریها بعضاً با در دست داشتن امکانات تبلیغاتی که تأثیرگذاری قابلتوجهی به جهت قرارگیری در مسیر مردم دارند، باعث تولید محتوای نامناسب چالشی در سطح شهر میشوند.
رسانهها میتوانند با نقد منصفانه، یاریگر شورای شهر و شهرداری در حل مشکلات شهر باشند، زیرا در بهترین حالت، عملکرد رسانهها، خواستهها و مطالبات مردم را به مدیران شهری منعکس کرده و از سوی دیگر، اقدامات مسئولان را به اطلاع مردم میرساند».
ثبت دیدگاه