به گزارش خبرساز ایران، وقتی اینگوار کمپارد در ۹۱سالگی از دنیا رفت، نامش بهعنوان مؤسس یک زنجیره جهانی از ۳۷۹فروشگاه که فروشی بیش از ۴۰میلیارد دلار در سال در لوازم خانگی کمهزینه دارد، در تاریخ تجارت جهان ثبت شده بود. آیکیا برند معروف فروشگاههای کمپارد است که یکی از محبوبترین فروشگاههای وسایل خانه و مبلمان محسوب میشود. سود این شرکت در سال قبل از مرگ مؤسساش ۳۴میلیارد یورو بوده و باور اینکه کمپارد کسبوکارش را از کبریتفروشی در کودکی شروع کرده، آسان نیست.
زندگی بهتر برای همه
وقتی از اینگوار در ۸۰سالگی پرسیده شد که چرا هنوز سوار بر اتومبیل قدیمی ولوو میشود، او جواب داد: «اتومبیل من برای ۱۵سال پیش است و بهنظر من هنوز خوب و قابل استفاده است. جالب است بدانید کارمندان شرکت من هنوز از دوطرف کاغذ برای نوشتن استفاده میکنند و خودم هم این موضوع را رعایت میکنم.» کمپارد معتقد بود هر چه که درآمد بهدست میآورید باید برای افزایش سرمایه جمع کنید؛ «هنوز نیاز است گروه IKEA را بیشتر توسعه دهیم و نیاز به سرمایهگذاری زیادی برای رسیدن به بازار روسیه و چین است.» کمپارد معتقد بود برای بهتر ساختن زندگی روزانه بسیاری از مردم دنیا کار میکنند؛ «موجودیت کمپانی من نهتنها برای بهتر کردن زندگی مردم، بلکه برای بهترشدن خود مردم است.» این شرکت همچنین سنت دیرپایی بنا کرده که در فعالیتهای بشردوستانه و توسعه جامعه مشارکت داشته باشد و تمام فروشگاههایش را به حمایت از جنبشهای خیرخواهانه محلی تشویق میکند. هماکنون هم آیکیا یکی از حامیان یونیسف و دیگر مراکز خیریه در سطح بینالمللی است. اداره آیکیا بعد از درگذشت مؤسس آن، برعهده ۳پسر او قرار گرفته است. آنطور که وارثان آیکیا میگویند، این کمپانی یک برند دوستدار محیطزیست است و فعالیتهای بسیاری در این زمینه انجام داده است. آیکیا همواره تلاش میکند یکی از برندهای سبز دنیا باشد و چون بهطور مستقیم با چوب سروکار دارد، تلاش میکند طراحی محصولاتش را به شکلی انجام دهد که چوب کمتری در آنها بهکار رود.
توصیههایی از یک چهره موفق تجارت
از کمپارد نقلقولهای مختلفی در توصیه به افرادی گفته شده که در ابتدای مسیر توسعه یک کسبوکار شخصی هستند. او در اظهارنظری گفته: «زمان مهمترین منبع شما است. شما میتوانید در ۱۰دقیقه کارهای زیادی انجام دهد. ۱۰دقیقه؛ یکبار که برود برای همیشه رفته است. ۱۰دقیقه فقط یکششم از دستمزد ساعتی شما نیست؛ ۱۰دقیقه تکهای از خودتان است. خود را تقسیم به ۱۰واحد کنید و تعدادی از آنها را که ممکن است در فعالیتهای بیمعنی قربانی کنید. چیزهایی هنوز باقی مانده که باید انجام شود.» او بعد از سالها تلاش برای توسعه شغلی که با عشق و سختی راه انداخت، معتقد بود ناامیدی معنایی ندارد؛ «کلمه غیرممکن که بوده و هنوز هم وجود دارد، در فرهنگ لغت ما حذف شده است.»
کودکی
اینگوار کمپارد در سال ۱۹۲۶، در کشور سوئد متولد شد. با وجود آنکه از همان کودکی ادعا داشت برای پیشرفت باید از سوئد خارج شود، به اصرار اطرافیانش تحصیلات خود را در سوئد ادامه داد. وقتی که یک پسر جوان بود، با دوچرخهاش محله را میگشت و به همسایهها کبریت میفروخت. اینگوار متوجه شده بود که اگر کبریتها را به تعداد زیاد بخرد و آنها را به شکل دانهای بفروشد سود خوبی بهدست میآورد. او فهمیده بود که اگر کبریتهایش را با حداقل سود و قیمت ارزان به فروش برساند، همه آنها زود فروش خواهند رفت و میتواند خیلی زود بسته جدیدی برای فروش بخرد. اینگوار عاشق خرید و فروش شده بود و از آن به بعد به فروش ماهی، اجناس تزئینی درخت کریسمس و برخی کالاهای مصرفی دیگر به فعالیتش اضافه شد و تجربه کسبوکار او از همان کودکی رقم خورد. اینگوار حتی از همکلاسیهای خودش مشتری میساخت و به آنها خودکار و مداد میفروخت. با وجود آنکه همیشه در حال خرید و فروش بود، اما در مدرسه جزو دانشآموزان ممتاز محسوب میشد. وقتی نوجوان بود جنگ جهانی دوم شروع شد و در آن زمان مردم از نظر مالی در سختی بودند و میخواستند هر جنسی را با ارزانترین قیمت بخرند تا نیازشان را برطرف کنند.
خلاق در تبلیغات
مثل بسیاری از کسبوکارهای موفق دنیا، تنها خرید و فروش در کسب اعتبار و محبوبیت آیکیا تأثیر نداشته بلکه خلاقیت در تبلیغات، امتیاز این شرکت بوده است. در تبلیغات و کاتالوگهای این شرکت سعی شده احساس اعتماد به نفس به مخاطب داده شود. خیلی از فروشگاههای اصلی آیکیا دارای رستوران است که غذای سوئدی را بهصورت سلفسرویس به مشتریان عرضه میکند. اینگوار کمپارد با توجه به ثروتش، حتی خانه خودش را با محصولات آیکیا مبله کرده بود. خلاقیت تبلیغاتی برونقارهای و جذاب این شرکت با رعایت قوانین هر منطقه، توانایی تمرکز روی بازار هدف جهانی خود را بهوجود آورد و این بدون هماهنگی یکپارچه میان آژانسهای تبلیغاتی گوناگون در کشورهای مختلف امکانپذیر بود. این شرکت بهدلیل تبلیغات خلاقانهاش از سال۱۹۹۱تا چندین سال بعد موفق شد ۵۰جایزه از جشنواره کن دریافت کند. بروشور کمپانی آیکیا دومین کتابی است که بیش از ۱۰۰میلیون نسخه را در جهان به فروش رسانده است. اینجاست که نقش اهمیتدادن به فعالیتهای تبلیغاتی در کنار توسعه کسبوکار در پیشرفت یک برند مشخص میشود.
قدرت برند شخصی
اینگوار در سال۱۹۴۳ وقتی که ۱۷سال داشت، بهدلیل ممتازشدنش در مدرسه از پدرش جایزه گرفت. بالاخره سرمایه اندکی برای راه انداختن یک کسبوکار به دستش رسیده بود. او که به خوبی شرایط بازار در آن روزها را درک میکرد، فروشگاه مبلمان کوچکی احداث کرد. اینگوار اسم فروشگاهش را بسیار ساده و ابتدایی انتخاب کرد. به این صورت که با ترکیب حروف اول نامش، نام مزرعه خانوادگی که در آن بزرگ شده بود و روستای نزدیک محل، نام آیکیا را ساخت. چند سال بعد مشخص شد اینگوار از بیماری دیسلکسیا «اختلال در به خاطرسپاری کلمات» رنج میبرد و پزشکان احتمال دادند یکی از علتهای انتخاب این روش در نامگذاری همین بیماری او بوده است. آیکیا در ابتدا کالاهایی مانند خودکار، کیف پول، قاب عکس، رومیزی و ساعت را میفروخت. اینگوار بعد از آن در دهه۱۹۶۰شعبه دیگری از آیکیا را در نروژ و دانمارک تأسیس کرد تا برای نخستین بار کسبوکارش را خارج از سوئد گسترش داده باشد. در سال۱۹۷۴این شرکت برای نخستین بار به فروش مبلمان خانگی پرداخت. در همین سال بود که اینگوار کمپارد کسبوکار خود را از مرز قارهها نیز عبور داد و تا استرالیا رفت.
آشنایی با زندگی اینگوار کمپارد میلیاردری که فروشگاههای آیکیا را راهانداخت.
ثبت دیدگاه